Wednesday, April 13, 2011

Sejarah Lukisan...

Lukisan awal telah dijumpai di dinding-dinding gua yang dihasilkan oleh manusia pada zaman purba. Kebanyakkan lukisan-lukisan yang dijumpai tersebut merupakan tentang kehidupan seharian seperti perburuan dan pengembaraan. Lukisan-lukisan tersebut juga telah dijumpai di Malaysia iaitu di Gua Niah, Sarawak dan juga Gua Tambun, Perak. 


CIRI-CIRI LUKISAN TERSEBUT



  • kebanyakkan karya lukisan di dinding gua menggunakan gaya yang sama, iaitu imej binatang yang digambarkan dengan pelbagai kualiti garisan yang ringkas.
  • imej-imej tersebut membentuk binatang perburuan, komposisi yang hampir sama iaitu memanjang dan berkumpulan serta menggambarkan pelbagai binatang yang mungkin hasil perburuan mereka pada waktu itu. 

Lukisan yang paling awal dipercayai telah dijumpai di Gua Chauvet, Ardeche, Perancis pada tahun 15000-13000 S.M. Lukisan tersebut menggambarkan sekumpulan kuda. Lukisan gambar kuda atau binatang perburuan dipercayai adalah salah satu hasil lukisan terawal yang dihasilkan oleh manusia pada zaman Paleolitik. 


p dot s : Sumber dipetik dari Buku Ace Ahead, m/s 10.

No comments:

Post a Comment